Råd til håndtering av useriøse innsamlere

Er det en organisasjon du er usikker på, kan du alltid kontakte oss på e-post. Legg aller helst ved skann eller bilde av fakturaer du har mottatt og annen relevant informasjon.

Se også: Reservasjon mot kontakt


Jeg har mottatt en faktura eller purring uten at jeg kan huske å ha sagt entydig “ja” til å støtte organisasjonen / Jeg angrer på en gave.

Først og fremst bør du kontakte organisasjonen. Fortell at du ønsker å trekke bidraget tilbake, evt. at du ikke kan huske å ha sagt ja til å gi støtte, og be om at kravet slettes. Vis til kundenummer eller fakturanummer dersom disse er oppgitt. Dersom organisasjonen ikke vil slette kravet, kan du ta kontakt med oss på e-post eller ringe 468 50 282.

Dersom fakturaen oppgir en eller annen for kjøp / salg, f.eks. “Kjøp av symbolprodukt”, kan du istedet benytte deg av angreretten. Da skal angrerettsskjema være vedlagt. Du har da to ukers angrefrist. Dersom angrerettsskjema ikke er vedlagt, er angrefristen tre måneder. 

Uansett om kravet gjelder gave eller kjøp, og du ønsker å trekke tilbake bidraget, angrett eller ikke, ta kontakt med organisasjonen og be om at de fremlegger dokumentasjon på at du har sagt ja. Gjør de ikke det, må de slette kravet. I slike tilfeller kan Innsamlingskontrollen bistå med tips og råd til fremgangsmetode og hvordan du skal ordlegge deg.

Kontakt oss på post@innsamlingskontrollen.no eller ring oss på telefon 468 50 282 (man – fre kl. 10 – 15).


Jeg var fastgiver, men mottar fortsatt krav.

Da bør du ta kontakt med organisasjonen og forsikre deg om at avtalen er sagt opp hos dem. Hvis du kun har slettet autotrekket i nettbanken, vil du nok motta faktura når autotrekket ikke går igjennom. Hvis det ikke løser seg, ta kontakt.


Jeg har blitt oppringt av telefonselgere til tross for reservasjon mot telefonsalg.

Da kan du klage til Forbrukertilsynet

Ideelle organisasjoner har, i henhold til lov, anledning til å kontakte tidligere givere tre år etter at giver-forholdet avsluttes. Dette gjelder selv om du er reservert mot telefonsalg fra ideelle. Merk at Forbrukertilsynet legger til grunn at ett enkelt bidrag ikke vil etablere et “eksisterende kundeforhold”. Det er krav om et visst givermønster, feks. tidligere fastgiver-avtale eller flere sporadiske enkeltbidrag over år, før de kan kontakte deg på bakgrunn av tidligere giverforhold.

Kontakt eventuelt organisasjonen og spesifisér at du ønsker å reservere deg direkte mot kontakt fra den.


Jeg har mottatt mistenkelige lapper om tøyinnsamling. 

Send oss et tips til post@innsamlingskontrollen.no. Legg helst ved skann eller bilde av lappen.


Jeg har mistanke om at en organisasjon bruker mottatte bidrag på andre ting enn det de skal.

Send oss et tips til post@innsamlingskontrollen.no. Legg gjerne ved skann eller skjermdumper hvis du har.