For godkjente organisasjoner

Logg inn her: app.innsamlingskontrollen.no
Bestilling/endring av brukere: post@innsamlingskontrollen.no
Bruksanvisning for app.innsamlingskontrollen.no

For fjorårets regnskapsår skal følgende dokumenter leveres senest 1. august i år (utsettelse kan enkelt søkes om inne i portalen):

  1. Styrets årsberetning/ Rapport fra styret (hovedhensikten er å fortelle om formålsoppnåelsen)
  2. Revisjonsberetning (standard beretning fra revisor om regnskapsåret)
  3. Aktivitetsregnskap med balanse og noter (basert på egen standard for ideelle organisasjoner)
  4. Revisors egenerklæring (En bekreftelse fra revisor på utført revisjon iht egen standard for ideelle organisasjoner)
  5. Selvevaluering (Svar på spørsmål som Innsamlingskontrollen mener er aktuelle dette året- fylles ut i portalen før opplasting av andre dokumenter)

Mer om disse dokumentene:


1.Styrets årsberetning / Rapport fra styret: 
Her ønsker vi styrets årsberetning som egen pdf. Organisasjoner som ikke er lovpålagt å utforme styrets årsberetning skal utforme og laste opp “Rapport fra styret” som inneholder følgende:

    • Informasjon om organisasjonens daglige drift i løpet av året, samt eventuelle avdelinger og
      utenlands-aktiviteter.
    • Rettvisende oversikt over utviklingen og resultatet av virksomheten bla. hva mener man å
      ha oppnådd i løpet av det siste driftsåret og opplysninger om forsknings- og
      utviklingsaktiviteter dersom dette er aktuelt.
    • Uttalelse om organisasjonens planer for fremtiden og grunnlaget for videre drift.
    • Relevante opplysninger om arbeidsmiljø?
    • Faktiske tilstanden når det gjelder likestilling i virksomheten.

      Redegjørelsen skal være gjennomgått av revisor i hht. kravene til revisors arbeid i
      revisjonsstandarden ISA 720 (Revisors oppgaver og plikter vedrørende «øvrig informasjon»)


    Link til standard om rapport fra styret.


    2.Revisjonsberetning
    Vi ønsker revisjonsberetningen i en egen pdf. Revisjonsberetningen er utarbeidet av revisor, og beskriver revisors oppgaver og plikter ved revisjon av årsregnskapet. Dokumentasjon som er sendt til revisor fra styret er ikke nødvendig.


    3.Aktivitetsregnskap med noter
    Aktivitetsbasert (ikke resultatbasert) regnskap skal inneholde balanse og noter i pdf. Vi minner om at noter skal inneholde nøkkeltall. Les mer om aktivitetsbasert regnskap på våre nettsider.


    4.Revisors egenerklæring
    Revisors egenerklæring fylles ut av organisasjonens revisor i samsvar med revisjonsberetning. Revisors egenerklæring brukes kun internt av Innsamlingskontrollen. Nye organisasjoner bør gi beskjed til revisor i god tid før revisjon at dette dokumentet er påkrevd. Å be revisor fylle ut dette i etterkant kan medføre ekstra kostnader for organisasjonen. Det bør ikke koste organisasjonen noe ekstra dersom revisor fyller ut dette skjemaet underveis i revisjonen. Skjema er tilgjengelig for nedlasting på våre nettsider.


    5.Selvevaluering
    Selvevaluering fylles ut av en representant for organisasjonen. Dette er et internt dokument som brukes av Innsamlingskontrollen i vår årlige gjennomgang. Det blir ikke tilgjengelig for allmennheten på deres underside hos oss. Skjemaet er tilgjengelig for nedlasting på våre nettsider.


    Tilleggsdokumenter
    For enkelte organisasjoner har vi muligheten til å laste opp et tilleggsdokument. Dette forutsetter at man skal levere et aktivitetsregnskap i tillegg til organisasjonens regulære regnskap eller annet dokument etter avtale. Vi vil ikke åpne for å bruke denne til å f.eks. levere noter, da dette skal være inkludert i årsregnskapet. Dersom dere har behov for å laste opp tilleggsdokument, ta kontakt med oss på post@innsamlingskontrollen.no.