Tanzania Prosjektet

Tanzaniaprosjektet yter bistand til befolkningen fra Lake Nyasa i Tanzania. Spesielt fokuserer prosjektet på skolegang og hjelp til selvhjelp for de aller mest vanskeligstilte.

Fra årsberetningen trekker organisasjonen frem følgende:

Til tross for nedstenging og usikkerhet pga pandemien, har arbeidet vårt ved Nyasasjøen gått sin gang. I november fikk vi også endelig gjort en prosjektreise. Utviklingen er synlig. Det er bølgeblekktak på de fleste husene, det er lys i mange hus og, aller mest synlig, det er asfaltert vei helt fram til Mbamba Bay. Dette øker samhandlingen med omverdenen og behovet for utdanning blir tydelig. 
Det er dette Tanzaniaprosjektet ikke slipper taket i. Betingelsene i skolene for å lære er betydelig bedret. Det vises gjennom eksamensresultater og at fraværstallene er synkende. Men fortsatt trengs det mye både av bedre bygninger, skolebøker, pulter mm, spesielt i skolene som ligger langt unna den fine asfalterte veien og de nye kafeene i Mbamba Bay.
Lovundskolen
Lovundskolen er veldig populær. Den er godt utstyrt og gir et veldig godt læretilbud. I 2021 bygde vi 2 nye klasserom og skolen har nå rom for alle klassene fra 1.-7. klasse. Det er mange elever som kommer langveis fra og er innkvartert hos slektninger for å kunne gå på denne skolen. Det er flott å se hvordan denne skolen har inspirert de andre skolene i lesestimulering ved å la skrevne ord være synlig. Maria Olaisen og Aino Olaisen er fantastiske sponsorer som helhjertet går inn for at dette skal bli en barneskole som virkelig gir et godt grunnlag for utdanning.
Også lærersenteret som er lokalisert ved siden av har mye aktivitet, spesielt rettet mot lærerne, å øke deres utdanningsnivå, men også samlinger for å drøfte hvordan læringen kan bedres. Det var dette vi ønsket oss, ikke bare nye klasserom og bøker!
Skolemat
I 2021 har avgangselever både i barne- og i ungdomsskolene fått et måltid varm mat på skolen. Dette har vist seg å ha en svært positiv effekt på eksamensresultatene, og vi ønsker å fortsette med dette tiltaket og vil gjerne ha flere støttespillere. Våre folk i TP kjøper da inn mais og bønner som leveres til skolene og så får foreldrene i oppgave å forberede og servere maten. Tiltaket er veldig populært og har også medført at fraværstallene er lavere. Ikke minst har eksamensresultatene forbedret seg veldig. St Pauls secondary school hadde 90 elever som strøk i 2020. I 2021 var det 2.
 Den lokale styret i Mbamba Bay, bestående av representanter fra skoleledelse, helsesøster, landsbyrepresentanter og vår lokale koordinator Dennis Katumbi, arbeider godt sammen og samarbeidet med TPs ledelse er godt. Styret organiserer arbeidet som TP finansierer. De sørger for prioriteringsliste, budsjett og oppfølging av prosjektene. I år har de måttet bidra med mer skriftlig rapportering enn tidligere ettersom prosjektreiser ikke har latt seg gjennomføre.
 
TP er opptatt av et godt samarbeid offentlige myndigheter og lokalbefolkningen, og vi har møter ved hvert prosjektbesøk. 
 
Prosjektets organisering og drift:
TP ledes av et styre bestående av Hanne Renland, Kristin Jakobsen og Siri Gjesdahl, hvor Hanne er styreleder og daglig leder. TP drives ved frivillig arbeid og ingen av prosjektets medarbeidere mottar noen form for godtgjørelse for arbeidet. 
Ragnar Enger på Gjøvik, er frivillig og ulønnet regnskapsfører for TP. Han gjør en stor og viktig innsats. Regnskapsrutinene fungerer meget godt.
Regnskapet revideres av Midt-Troms R evisjon  på Finnsnes.
Prosjektet har frivillige givere til prosjektet generelt eller spesielt til fadderbarn, utdanningsstipend eller Herdisheimen.
TP er registrert i Innsamlingskontrollen. TP har om lag 1200 venner på Facebook i en gruppe som heter Tanzaniaprosjektets Venner og vi har mange gode støttespillere.
 Økonomi:
Mens vi i 2020 samlet inn 1.6 mill NOK, var resultatet i fjor 1.1 mill. Det skyldes i hovedsak begrensninger for innsamling som pandemien satte. Til tross for pandemien har Strand videregående skole på Tau igjen klart å engasjere elever og nærmiljø og deres bidrag utgjør kr 400.000. Helt fantastisk, vi er utrolig glade for å ha en slik samarbeidspartner.
I 2021 har vi sikret videre utdanning etter barneskolen for 117 elever og 15 elever har fått utdanningsstipend til videre utdanning etter secondary school. 

Formål: Bistand, Skole, Utdanning, Afrika, Tanzania
Aktivitetsregnskap 2022 2021 2020
Medlemsinntekter 0 0 0
Offentlige tilskudd 0 0 0
Andre tilskudd 0 0 0
Innsamlede midler 2 635 1 091 1 532
Andre inntekter 11 8 75
Sum anskaffede midler 2 646 1 099 1 607
Kostnader innsamling av midler 0 0 0
Andre kostnader til anskaffelse av midler 0 0 0
Kostnader til organisasjonens formål 2 496 1 234 1 368
Administrasjonskostnader 31 23 24
Finanskostnader 0 0 0
Sum forbrukte midler 2 527 1 257 1 392
Aktivitetsresultat 119 -158 215
Alle beløp er i tusen kroner.
Balanseregnskap 2022 2021 2020
Anleggsmidler 0 0 0
Omløpsmidler 268 149 306
Sum eiendeler 268 149 306
Formålskapital 268 149 306
Gjeld 0 0 0
Sum formålskapital og gjeld 268 149 306
Alle beløp er i tusen kroner.
Innsamlingsprosent 2022 100,0%
  • Innsamlingsprosent

  • Administrasjonsprosent

  • Formålsprosent

Administrasjonsprosent og formålsprosent gjelder siste år. Innsamlingsprosent viser gjennomsnitt siste 5 år.


Nøkkeltall kan være nyttige i forhold til å vurdere driften i en innsamlingsorganisasjon i tillegg til øvrige opplysninger som fremgår av årsberetningen og noteopplysninger.

Les mer om nøkkeltall her.