Råd til håndtering av useriøse innsamlere

Her finner du råd om hva du kan gjøre i ulike situasjoner som kan oppstå med useriøse innsamlere. 


Jeg har mottatt en faktura og purring uten at jeg kan huske å ha blitt enig i å støtte organisasjonen. 

Får du purring eller inkassokrav må du bestride kravet ovenfor organisasjonen eller inkassobyrået. Det er ikke lov å iverksette inkassokrav over bestridte krav. Hvis inkassoselskapet likevel gjør det kan du rapportere hendelsen til Finanstilsynet. I tillegg kan du klage til Forbrukerombudet

Se også:

Varslingslisten

Innsamlingskontrollens Tips oss-side


Jeg har blitt oppringt av telefonselgere selv om jeg er reservert mot telefonsalg.

Da kan du klage til Forbrukerombudet. Du kan også blokkere nummeret på telefonen din eller lagre det slik at du vet om de ringer igjen.


Jeg har mottatt mistenkelige lapper om tøyinnsamling. 

Se Innsamlingskontrollens Tips oss-side.


Jeg angrer på en gave.

Organisasjoner som er medlem av Norges Innsamlingsråd eller godkjent av Innsamlingskontrollen styres av våre felles etiske retningslinjer for innsamling. For andre organisasjoner vil det være avtalerettslige regler som regulerer forholdet. Kontakt Forbrukerombudet for mer informasjon.


Jeg har mistanke om at en organisasjon bruker mesteparten av pengene som samles inn på seg selv.

Se Innsamlingskontrollens Tips oss-side.


Jeg har blitt bedt om å støtte en organisasjon som ikke er godkjent av Innsamlingskontrollen.

På generelt grunnlag anbefaler Innsamlingskontrollen kun å støtte organisasjoner som er godkjent av Innsamlingskontrollen. Disse lar seg frivillig bli kontrollert eksternt og følger Innsamlingskontrollens krav til godkjenning. Les mer her.


Se også: