Utfordringer rundt Humanitær Crowdfunding

I løpet av svært kort tid har antallet grupper/privatpersoner som driver med veldedig innsamling via sosiale medier eksplodert. Behovene er akutte, og blir presentert på en følelsesmessig og troverdig måte. Beløpene som bes om kan variere fra et par hundrelapper til titusener av kroner. Det kan være vanskelig å skille de seriøse aktørene fra de useriøse, og innsamlingskontrollens erfaring er at kontroll og regnskap underprioriteres. 
  

dagsrevyen lørdag 02 September ble utfordringene rundt humanitær crowdfunding tatt opp. Når humanitær crowdfunding brukes riktig er fordelene for både giver og mottaker enorm. Giveren kan selv bestemme akkurat hvor pengene skal gå, og kan få tilbakemelding om effekten bidraget har hatt nesten umiddelbart. Samtidig  er det viktig å være varsom og stille spørsmål i møte med slike innsamlingsaksjoner. 


Her er en kort liste over ting du bør tenke over når du gir til humanitær crowdfunding: 

Hvor går pengene?

Oppgis et privat kontonummer/mobilnummer går pengene direkte på kontoen til en privatperson. Da kan det være vanskelig for både giver og organisasjon å ha full kontroll over midlene.

Hva vet du om mottaker? 

Kjenner du organisasjonen/privatpersonen som ber om penger? Beskriver de arbeidet sitt, hvordan man kan kontakte dem vedrørende behov etc?

Er gruppen åpen om pengebruk? 

Viser gruppen regnskap/kvitteringer på oppfordring? Er gruppen registrert i brønnøysund/frivillighetsregisteret?
 
Til slutt må vi gjenta det vi også sa i Dagsrevyen: Vårt inntrykk er at de aller fleste som driver på med denne typen innsamling er ildsjeler som virkelig ønsker å hjelpe. Vi ønsker ikke å mistenkeliggjøre noen, men som giver har du krav på å vite hvor pengene dine går. Og det kan være svært vanskelig å skille de seriøse aktørene fra de useriøse.

Om du mener du eller noen du kjenner har vært utsatt for svindel men ikke ønsker å konfrontere innsamleren kan du kontakte innsamlingskontrollen. Vi kan nås enten via post@innsamlingskontrollen.no eller via facebook.

Vi lover at du vil være anonym.